НОВИНИ
Изложбата представя промените в живота на българските жени в последното столетие. Проявите на Модерното време, проникнали у нас по течението на Дунав, се отразяват на всекидневието на градската жена. Промените в кухнята и храната, водят до промени в семейството, а оттам и в обществото. Жената се изявява в нови роли, получава различно обществено положение. Модата дава независимост на жената, прави я различима, подчертава индивидуалността й. Модна къща „Чикаго“ на Роза Блаущайн е създадена с пари от изложението в Чикаго, описано от Алеко Константинов, където съпругът на Роза – Соломон, продавал пощенски марки. Русенските шапки се продавали в цялата страна. Сферата на образованието е първата, в която жената придобива реална власт, прави оценки, дава наказания или награди. Сдружаването на жените изважда на показ тяхната дейност, а социалната активност води до признание на възможностите и заслугите на жените в обществото. Акцент в изложбата е темата „шантеклер“. Това е първото име на световна модна тенденция, станала известна и у нас. „Шантеклер“ е името на пиеса на Едмон Рустан. „Българският шантеклер“ е част от разказа за Карнавала и окървавената сватба на Саафет и Йордан в Русе през 1910 г. Промените от средата на 40-те години на ХХ век са решаващи за еманципацията на жените. Те вече присъстват във всички сфери на обществения живот. Малките победи над традицията тогава, днес са обикновено всекидневие. Макар и плакатно, времето на социализма утвърждава равноправието между половете, а международният ден на жената – 8 март, днес за мнозина е вече „традиционен“ празник. Промените в България и краят на социализма са белязани от силното присъствие на жените, които организираха първите екопротести в страната. В реални многопартийни избори множество жени в България получиха реализация и признание като кметове, министри, вицепрезидент, еврокомисар, председател на ЮНЕСКО. Изложбата се фокусира и върху медийните образи на жената, които отварят множество теми и правят изложбата съзвучна с времето. В изложбата са включени 11 рокли, които показват тенденции в градското облекло, според мода и роли. Рокля „шантеклер“, бални и вечерни рокли, всекидневни дрехи, униформа на прислужница, облекло от стила „Български модерн“, абитуриентски рокли от социализма. Роклите са копия на оригинални експонати от Русенския музей, експонирани върху кукли. Темите в изложбата са развити илюстративно в 15 постера, текстовете им са двуезични – на български и английски, илюстрирани са с документални фотографии. |